Miksi kannattaa kokeilla?
Kiitos, kun luet blogiani! Mikäli sinulla tulee kysyttävää tai kaipaat coachausta kokeilemisen käynnistämisessä tai muun haasteen kanssa, ota rohkeasti yhteyttä.
Kuva: Lzf, iStock
Kuulostaako seuraava tilanne tutulta?
Kaikilla on kiire, mutta tuloksia tulee heikosti. Tekemisestä pitäisi saada asiakaslähtöistä. Asiakaspalautteet ovat muuttuneet viime aikoina negatiivisemmiksi.
Ratkaisu: Tarvitaan järeitä toimenpiteitä, jotta tilanne muuttuu. Päätetään uudistaa organisaatiorakenne mahdollistamaan asiakaslähtöinen toimintatapa ja lisäksi kouluttaa henkilöstöä. Valmistellaan muutosprojekti, ja käynnistetään se vuoden vaihteen jälkeen.
Kuvattu ratkaisu on todennäköisesti ihan hyvä, ainakin melko yleinen. Tuloksia kuitenkin saadaan vasta joskus tulevaisuudessa. Tilanne todennäköisesti jatkuu entisellään vuoden vaihteeseen. Organisaatiomuutos kenties lisää kaaosta, mutta toivotaan, että koulutusten ja ajan myötä tilanne kehittyy paremmaksi.
Mitä jos kokeilisit jotain jo tänään?
Mietitkö, että ei teillä ole varaa hukata aikaa ja rahaa kokeilemiseen? Mieluummin käytät ajan järeämmän uudistuksen suunnitteluun.
Toisaalta, onko sinulla varmuus järeän suunnitelman toimivuudesta? Todennäköisesti ei. Silti olet valmis investoimaan siihen. – Tähän väliin haluan nostaa esille, kokeileminen ei välttämättä ole kallista tai aikaa vievää. Mikäli sen tuloksena opitaan, se ei ole koskaan turhaa.
Mitä, jos pyytäisit ihmisiltä ideoita tehottomuuden poistamiseen ja tiedonkulun parantamiseen? Voisitte valita ja toteuttaa yhdessä saman tien nopean ratkaisun, jonka arvioitte tuovan selkeää hyötyä. Tulokset näkyvät nopeasti kokeilun myötä.
Tai mitä jos pyytäisit asiakkaan keskustelemaan hetkeksi kanssanne tuotteestanne tai palvelustanne? Kuulisitte, mitä asiakas oikeasti ajattelee siitä.
Pienten kokeilujen avulla saat ehkä sujuvuutta tekemiseen ja nopeita tuloksia. Samalla ihmiset huomaavat, että asioihin tartutaan. – Toki on totta, että lopputulosta ei tiedä varmuudella etukäteen. Ja kokeilu tuskin ratkaisee kokonaan alkuperäistä ongelmaasi.
Aina, kun tehdään jotain uutta ja monimutkaista, lopputulos selviää vasta toteutusvaiheessa. Halvempaa on löytää toimiva tapa nopeilla kokeiluilla kuin valmistella pitkään ja testata vasta valmista ratkaisua.
Voit siis valita.
Odotat isoa toimenpidettä ja toivot, että se ratkaisee haasteet tai
kokeilet saman tien. Näin joko saat pienen palan haastetta ratkaistua tai vähintään opit ymmärtämään sitä paremmin, jotta voit seuraavaksi kokeilla parannettua ratkaisua.
Onko sinulla varaa odottaa? Kilpailijasi ei odota sinua.
Tavoitteletko kasvua, innovaatioita, muutoskyvykkyyttä
ja henkilöstön työhyvinvointia?
Tammikuussa 2023 ilmestynyt kirja
Kokeilukulttuuri – Johda kasvua joka päivä
tarjoaa yksinkertaisia, mutta tehokkaita työkaluja ja konkreettisia case-esimerkkejä niin yksityiseltä kuin julkiselta sektorilta. Tilaa oma kappaleesi painettuna, e-kirjana tai äänikirjana.
* * *
Haluatko kuulla lisää, ketterien kokeilujen avulla saavutettavasta kasvusta ja toimintatapojen uudistamisesta?
Laita viestiä, niin jutellaan tarkemmin.