Terhi Aho

View Original

Palauteluuppi johtajan työkaluna

Kiitos, kun luet blogiani! Mikäli sinulla tulee kysyttävää tai kaipaat coachausta, ota rohkeasti yhteyttä. 


Image: iStock

See this content in the original post

Jokainen meistä kaipaa arjessa palautetta. Saamme sitä kuitenkin melko vähän. Toisaalta, moni meistä on itse melko laiska antamaan palautetta. Keskinäisen yhteistyön kehittämisen kannalta tämä on ongelmallista. Ilman vahvistavaa ja rakentavaa palautetta meidän on vaikea kehittää yhteistä toimintaamme hyödylliseen suuntaan.

Lähijohtajan odotetaan antavan palautetta

Lähijohtajalta toivotaan palautetta, jotta tiedetään tehdäänkö oikeita asioita ja edetäänkö oikeaan suuntaan. Hänen toivotaan kannustavan tiimiään vahvistavan palautteen avulla. Häneltä odotetaan kuitenkin myös rakentavaa kehittävää palautetta.

Toisaalta myös hänen on tärkeä saada palautetta, jotta hän pystyy poistamaan työskentelyn esteitä ja tukemaan riittävällä tavalla arjessa. Lähijohtaja tarvitsee myös työkalun, jonka avulla ylläpitää mahdollisimman vaivattomasti tekemisen kokonaiskuvaa. Palautteen antamisesta pitäisikin saada kaksisuuntaista ja säännöllistä, luupin omaista.

Palauteluuppi toimii niin yksilöiden kuin ryhmien välillä

Palauteluuppi tarkoittaa prosessia, jossa siihen osallistuvat henkilöt saavat toisiltaan säännöllisesti konkreettista palautetta toiminnastaan, jota voivat hyödyntää toiminnan kehittämiseen edelleen.

Kyseinen prosessi on mahdollista rakentaa kahden henkilön välille, henkilön ja ryhmän välille, ryhmien välille tai ryhmän sisälle.

Palauteluuppi mahdollistaa säännöllisen palautteen

Osaksi arjen prosesseja on mahdollista luoda palauteluuppeja, jotka varmistavat säännöllisen palautteen antamisen ja saamisen. Erityisen hyödyllisiä ovat palauteluupit, joiden kautta saa sekä vahvistavaa että korjaavaa palautetta.

Toimivalle palauteluupille on ominaista

  • Säännöllisyys – Palautetta annetaan usein, kenties viikon tai kahden välein.

  • Vaivattomuus – Palautteen antamisesta tehdään mahdollisimman vaivatonta ja vähän aikaa ja energiaa vievää.

  • Kehitystarvetieto – Palaute sisältää tietoa sekä vahvistettavista vahvuuksista että kaivattavista muutoksista

  • Tavoite – Palauteluupin on tarkoitus tuottaa arvoa yhteistyölle. Tarkempi tavoite luupille on hyvä määritellä kaikkia osapuolia hyödyttäväksi, yhdessä.

  • Kaksisuuntainen viestintä – Palauteluupin sisällä palautetta annetaan aina molempiin suuntiin.

Haluatko varmistaa, että sinä ja tiimisi saatte säännöllisesti palautetta? –Kokeile palauteluupin voimaa.

* * *


Varmista riittävä palaute

Autan palauteluuppien luomisessa. Valmentajana olen ratkaisukeskeinen ja tavoitteellinen, mutta inhimillinen. Ota yhteyttä niin jutellaan, miten voin auttaa.


Kiinnostaako uudenlainen toimintatapa?
Uutuuskirjani avaa aitojen tapausesimerkkien avulla, miten pienet askeleet auttavat saavuttamaan suuret tavoitteet.

Tutustu Kokeilukulttuuri-kirjaan!

Terhi Aho:
Kokeilukulttuuri - Johda kasvua joka päivä
(Kustantaja: AlmaTalent)